Faktor prigušenja kablova za zvučnike
Faktor prigušenja odnosi se na omjer nominalne impedancije zvučnika prema ukupnoj impedanciji koja pokreće zvučnik. Ukupna impedancija je zbroj impedancije kabla pojačala i zvučnika. Prigušenje je sposobnost pojačala da kontrolira kretanje zvučnika nakon prestanka signala. To je sposobnost pojačala da kontrolira opterećenje zvučnika.
Što duže se zvučnik kreće nekontrolirano nakon što je signal zaustavljen, to više je zvučno «overhang» ili «one note bass». «Overhang» frekvencija je u pravilu rezonantna frekvencija sustava. Sa visokim faktorom prigušenja, impedancija pojačala može apsorbirati elektricitet koji se stvorio gibanjem zavojnice zvučnika i smanjiti «overhang» vibracije zvučnika.
Visoko prigušeni zvučnici zvuče čvrsto kod vrlo niskih frekvencija. Učinak nižeg faktora prigušenja obično je manje kontroliran bas i nepredvidljivo međudjelovanje u zonama gdje je skretnica sastavljena.
Otpor između kontakata kod loše kabelske veze zvučnika može lako prekoračiti najniži kabelski otpor zvučnika i smetati faktoru prigušenja.
Djelovanje pojačala od 2 Ohma dramatično smanjuje kvalitetu zvuka i djelotvornost sustava. Gubitak na kablu zvučnika smanjuje faktor prigušenja od 8 Ohma za oko 70 % kada pojačalo radi na 2 Ohma! Gotovo sva pojačala na tržištu koja rade na 2 Ohma koriste zaštitu od uništenja da bi sačuvali komponente, a to smanjuje kvalitetu zvuka.
Čak i kod veoma niske ulazne impedancije pojačala, faktori prigušenja najčešće nisu bolji od 50, zahvaljujući kablu zvučnika i kontaktnim otporima.
Općenito, zvučnici ne bi trebali biti spojeni u seriju kod razglasnih uređaja.
Što je kraći kabel zvučnika, bliža je veza između pojačala i zvučnika. Fine razlike između različitih kablova postaju dramatičnije sa povećanjem duljine i smanjuju se prema nuli kako kabel postaje kraći.
Maksimalne duljine žice za dvožilnu bakrenu žicu | ||||
Presjek žice | 2 Ω opterećenje | 4 Ω load | 6 Ω load | 8 Ω load |
22 AWG (0.326 mm2) | ||||
20 AWG (0.518 mm2) | ||||
18 AWG (0.823 mm2) | ||||
16 AWG (1.31 mm2) | ||||
14 AWG (2.08 mm2) | ||||
12 AWG (3.31 mm2) | ||||
10 AWG (5.26 mm2) |
AWG | Kvadratni mm | Dijametar mm | Kvadratni Inch | Metar / Ohm | Feet / Ohm | max. Snaga | Maksimalna dužina kabela za damping faktor veći od 50 | |
18 | 0.82 | 1.02 | 0.001276 | 46.8 | 153.6 | 150 W | ||
16 | 1.31 | 1.29 | 0.002028 | 74.5 | 244.3 | 280 W | ||
14 | 2.08 | 1.63 | 0.003226 | 118.4 | 388.4 | 400 W | ||
12 | 3.31 | 2.05 | 0.005129 | 188.3 | 617.7 | 800 W | ||
10 | 5.26 | 2.59 | 0.008155 | 299.5 | 982.3 | 2000 W |
Preporučena dužina kablova za zvučnike | |||
Snaga pojačala | Dužina kabela | ||
Watt | |||
10-40 | 1 mm2 | 1 mm2 | 1.5 mm2 |
50-100 | 1.5 mm2 | 2 mm2 | 2.5 mm2 |
100-500 | 2.5 mm2 | 4 mm2 | 4 mm2 |
500-1000 | 4 mm2 | 6 mm2 | 8 mm2 |
Električne smetnje u kablovima
Električni šum i radio frekventne smetnje se mogu javiti kod kablova većih dužina i na taj način se smanjuje kvaliteta audio signala. Problem se češće javlja kod signala niskog nivoa kao onaj što dolazi iz mikrofona.
Postoji dva rješenja tog problema:
· Jedno rješenje je da se koristi visokokvalitetni kabel s pravilnim oklapanjem. Oklop znatno smanjuje prihvatanje smetnji iz vanjskih uređaja. To rješenje je dobro za signale linijskog nivoa i kablove dužine do 10m, koji nisu blizu izvora električnih smetnji.
· Drugo rješenje koje se često koristi sustav sa simetričnom linijom (balanced wire). Tipični sustav koristi tri žice, dvije žice nose signal suprotnih polariteta, a treća je uzemljenja i/ili oklop kabela. Na taj način vrlo čist signal se dobiva kod izlaza, premda je za to potrebno više potrošiti na izlazni elektronski sklop koji daje simetrični izlaz. Kad se koristi sustav simetrične linije, signal linijskog nivoa može se efektivno produžiti do
Mikrofonski signal je nivoa od nekoliko mV i osjetljiviji je na vanjske smetnje. Efektivan domet za mikrofonski signal niskog nivoa u simetričnoj liniji je 10 – 15m (deset puta bolje nego kad se koristi jednostavni nesimatrični oklopljeni kabel.
Uobičajeni trik koji se danas koristi kako bi se poboljšao omjer signal-šum je da se nivo signala podigne kako bi se povisio omjer signal-šum. Trik se bazira na predpostavci da su smetnje i interferencije konstantna veličina. U prošlosti audio/video signali nivoa od 1V su bili normalni. Danas signali veličine 6-30V su vrlo uobičajeni na simetričnoj liniji.
Napomena: kako bi izbjegli petlje uzemljenja koje izazivaju brum u zvuku, mnogi audio tehničari ne spajaju oklop na oba kraja ( na primjer, spoje oklop na kod konzole za miksanje, ali ne i na udaljenom uređaju)
Pomoću audio transformatora za odvajanje dobro je odvojiti sve nesimetrične spojeve kako bi se uklonile radiofrekvencijske smetnje u zvuku.
Povezivanje različitih konektora na ulazu i izlazu